Aktiviti yang mengeratkan hubungan kekeluargaan

Aktiviti yang mengeratkan hubungan kekeluargaan




  HUBUNGAN kekeluargaan begitu penting sekali kerana tanpa keluarga siapalah kita ini. Dalam keadaan teknologi yang semakin canggih, jarang sekali kita dapat melihat satu keluarga memanfaatkan masa bersama-sama.

  Apabila ke kedai makan, seringkali kita melihat fenomena di mana orang lebih mengutamakan telefon pintar mereka daripada berbual di meja makan, pendek kata hanya jasad sahaja yang ada di situ tetapi minda sudah terbang entah ke mana.

  Ya, teknologi kini memang boleh menghubungkan kita dengan orang tersayang akan tetapi, tanya semula diri sendiri berapa kali sehari kita menghubungi ibu bapa atau adik beradik kita bertanya khabar?

  Walaupun ada medium Whatsapp namun boleh dikira berapa kali sahaja ia digunakan. Justeru, janganlah mudah hanyut di dalam dunia teknologi ini dan mula lakukan aktiviti bersama keluarga supaya dapat mengeratkan lagi hubungan kekeluargaan ini.



1. Makan malam bersama
  
  Semua perkara boleh diselesaikan melalui makan. Pada masa inilah satu keluarga boleh berkumpul beramai-ramai dan ceritakan hari masing-masing. Jika ahli keluarga duduk berjauhan, pilih satu hari untuk anda semua berkumpul dan berkongsi perkembangan baru masing-masing. Membiasakan berkumpul dan makan malam bersama keluarga secara teratur dapat mencegah obesitas pada anak. Hal ini, makan malam keluarga dapat mendorong anak makan lebih banyak buah dan sayuran.

  Mereka menemukan orang-orang dalam keluarga yang secara teratur makan bersama-sama menuai berbagai manfaat termasuk peningkatan konsumsi buah, sayuran, serat, makanan yang kaya kalsium, dan vitamin. Selain itu, mereka yang terbiasa makan malam keluarga juga cenderung jarang mengkonsumsi junk dan minuman ringan. Orang yang sering makanan malam bersama keluarga cenderung memiliki pola makan lebih baik.

Seterusnya, anak-anak dalam keluarga tersebut juga cenderung memiliki prestasi lebih baik di sekolah. Meski begitu Martin mengakui bahwa bukan perkara yang mudah untuk bisa mengajak anak-anak kumpul dan makan bersama, terutama ketika mereka masih muda. Namun ketika suatu keluarga itu bisa makan bersama, hal ini menjadi sebuah peristiwa yang sangat berkesan.

Kami percaya bahwa menghabiskan waktu bersama-sama anggota keluarga dapat menjadi sebuah wadah yang memungkinkan orang tua dan anak untuk berinteraksi dan mengajar anak-anak mereka tentang kebiasaan makan yang sehat.



2. Bercuti bersama

  Bagi mereka yang berkemampuan dan ada bajet lebih, inilah masa terbaik untuk pergi melancong. Selain itu, percutian bersama ini akan dapat mengeratkan hubungan kekeluargaan kerana dapat mencipta memori bersama orang tersayang. Lakukan perancangan awal. Tidak semestinya perlu ke destinasi yang jauh, percutian pendek ke destinasi pelancongan yang berdekatan juga sudah mampu menggembirakan anak-anak dan merupakan antara aktiviti yang amat dinanti dan disukai oleh mereka.

 Selain itu, lawatan ke tempat yang menarik. Penuhi cuti hujung minggu dengan melawat tempat yang memberi ilmu sambil dapat berseronok, seperti Petrosains, Planetarium, Kidzania, Muzium Negara, Zoo Negara,Aquaria, Muzium Negara, Putrajaya, Bangunan-bangunan mercu tanda dan sebagainya. Ibu bapa dan anak-anak pasti akan merasai keseronokan yang tersendiri disamping mengeratkan hubungan. Melawat saudara mara atau balik kampung. Aktiviti ini amat wajar dilakukan di zaman ini.Inilah masanya selain di perayaan untuk kita membawa anak-anak mengenali serta mengeratkan sesama saudara mara yang dekat mahupun jauh ataupun sekadar balik kampung untuk bertemu atuk dan nenek. Semoga ikatan kekeluargaan kekal terjalin.

  Di samping itu, jika anak-anak punya hobi atau minat tertentu, ibu bapa boleh memainkan peranan memberi galakan dan, bantuan agar ia lebih berkembang. Lakukan bersama mereka atau dapatkan bantuan jurulatih. Aktiviti seperti memasak, menjahit, membuat kraf, bertukang, mengaji, melukis berenang dan sebagainya bukan sahaja hobi yang sia-sia kerana bakat yang terpendam ini mungkin akan membantu mereka untuk menjadi insan yang berjaya dalam bidangnya di masa hadapan.


Akhirnya, cuti hujung minggu untuk hujung minggu untuk bermalas-malasan, berguling di atas katil atau sekadar menghabiskan masa di hadapan TV. Banyak aktiviti santai yang mengeluarkan peluh boleh dilakukan dan pada masa sama dapat mengeratkan hubungan sesama ahli keluarga dan rakan baik. Luangkan masa bersama anak-anak dengan melakukan aktiviti yang mampu mengeluarkan peluh serta menjaga kesihatan seperti berjogging, mendaki bukit,mengayuh basikal,melakukan senaman dan sebagainya.Pasti lebih seronok.





3. Menonton wayang bersama

  Ya, apa salahnya jika satu keluarga keluar menonton wayang bersama-sama (walaupun sudah dewasa). Jangan pula anda ingat bahawa ibu bapa anda tidak sukakan aktiviti ini, jika tidak cuba. Lagipun, selalunya ibu bapa merasa seronok jika anak-anak mengajak mereka keluar bersama, dapatlah merasa ‘darah muda’. Ibu bapa harus pastikan filem yang ingin ditonton bersesuaian dengan minat dan boleh menarik perhatian anak anda. Boleh jadi anak anda suka filem ada sedikit aksi, tetapi berlainan dengan anak orang lain yang gemar cerita fantasi.

  Selain itu, pastikan anak tidak takut dengan suasana sedikit gelap dan sensitif bunyi yang sedikit gelap dan sensitif bunyi yang sedikit kuat. Jika tidak, lupakan seketika keinginan anda untuk membawa anak menonton. Buat sedikit persediaan, tunjuk kepada si manja trailer filem atau sedutan babak yang menarik kepada si manja sebelum menonton keseluruhan filem sehingga habis.




4. Mengekalkan tradisi kekeluargaan
     Ciri-ciri amalan nilai mengekalkan tradisi kekeluargaan. Menerima, menghormati adat dan tidak memperkecilkan kepercayaan yang diwarisiturun-temurun. Mengamalkan adat dan kepercayaan keluarga. Menurunkan amalan adat dan kepercayaan kepada anak-anak Menghargai tradisi keluarga. Menyedari tanggungjawab diri.

     Tradisi yang diamalkan oleh kaum-kaum di Malaysia. Adat ketika majlis perkahwinan. Adat ketika kematian. Adat ketika perayaan. Cara mengamalkan nilai mengekalkan tradisi kekeluargaan  Mengamalkan panggilan sopan dalam keluarga. Menghormati golongan yang lebih tua. Saling membantu dalam menjayakan sambutan perayaan dalam keluarga. Mengamalkan amalan ziarah-menziarahi dalam keluarga. Mengamalkan makan bersama-sama keluarga pada hari perayaan.  Menyambut hari istimewa bersama keluarga.

 Kepentingan mengamalkan tradisi keluarga yang diwarisi turun-temurun mengeratkan hubungan kekeluargaan mewujudkan keharmonian dalam keluarga merapatkan jurang antara generasi tua dengan generasi muda mengekalkan identiti keluarga.


Comments

  1. Replies
    1. yeke banyak masalah tatabahasa.....yang mane salah tulis jawapan yg betul dibawah boleh tak

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Definisi Kekeluargaan

Cara mendidik anak